Richard de Wit, Autoland van den Brug:
Investeren in de mens’
Autoland van den Brug is stevig geworteld in de Friese grond. De autodealer is gevestigd in Drachten, Heerenveen, Sneek, Buitenpost en Franeker en Volkswagendealer van het eerste uur. De merken Audi, SEAT en ŠKODA volgden met de jaren. Inmiddels houden zo’n 200 medewerkers bij Van den Brug zich dagelijks bezig met hun vakmanschap en passie voor auto’s.
Wanneer je de vestiging van Autoland in Heerenveen binnenstapt, glimmen nieuwe auto’s in een frisse ruimte je tegemoet. “Dat is ook wat we willen”, vertelt Richard de Wit, bedrijfsleider bij Van den Brug Heerenveen. “Dat de klant bij binnenkomst denkt: dit is netjes hier. Terwijl de showroom best snel stoffig wordt. Het is een intensieve omgeving, waar de hele dag auto’s in en uit worden gereden en klanten naar binnen en buiten lopen. Met mooi weer staan de deuren lekker open. Ondertussen hebben we wel een constante kwaliteit nodig, want met de vele verlichting op de glanzende oppervlaktes leggen we er extra nadruk op”.
Noodzakelijk kwaad
Orde en netheid in de zaak zijn belangrijk. Toch noemt Richard schoonmaak een ‘noodzakelijk kwaad’. “Het is voor ons niet handig als er tijdens kantooruren zichtbaar wordt schoongemaakt. Dat was destijds één van de redenen waarom wij voor Sappé kozen: dat ze zo flexibel waren om buiten kantooruren schoon te maken”. Dat is inmiddels zo’n tien jaar geleden. “We vinden het belangrijk dat we zakendoen met een bedrijf in de regio. Daarnaast zijn we beide een lokaal familiebedrijf. Het plan dat we opgesteld hebben voor de dagschoonmaak en de buitenkant van het pand is er nog steeds en stellen we naar behoefte bij”. Richard geeft een voorbeeld: “We zijn zowel in aantal medewerkers als in klanten gegroeid. De wc één keer per dag schoonmaken - ’s avonds bij de grote ronde - was niet meer voldoende. Dus nu komen ze ook tussen de middag om de toiletgroepen en de keuken een keer extra te doen”.
Dievengilde
Dat opschalen gebeurt ook wel eens ad hoc of tijdelijk. Richard vindt het belangrijk dat die mogelijkheid er is. “Als wij een keer iets hebben – een event of verbouwing – kan Sappé dat opvangen. Sappé is een bedrijf van dusdanige omvang dat ze snel kunnen opschalen. Dat is een stukje ontzorgen. Aan de andere kant is Sappé ook niet mega-groot, waarbij je de kans loopt dat het onpersoonlijk wordt. Nu heb je binding met de mensen, ook nog met de tweede schil. Dat komt ten goede aan de samenwerking”. Maar Richard legt uit dat er meer bij komt kijken: “Dan heb ik het over een stuk vertrouwen en veiligheid. Je zet mensen in een pand wat voor dievengilde interessant is. Daar moet je goeie instructies en afstemming over hebben. Ik word wel eens door iemand van de schoonmaak gebeld of iets wel klopt, of omdat iets niet goed is afgesloten. Dan ben ik blij dat de lijntjes kort zijn.” De mensen van de schoonmaak moeten als collega’s zijn, vindt Richard: “Niet van dat ‘hun en hun’. Het moet klikken met de groep: ik heb liever dat ze hier eind van de middag binnen komen en even een grapje of grolletje met de collega’s maken, dan dat het gevoel er is van daar heb je hún weer.”
Familiebedrijf
Familiebedrijf Van den Brug is vandaag de dag in handen van de derde generatie. En hoewel in bijna 100 jaar het bedrijf én de branche behoorlijk veranderd zijn, blijft Van den Brug volgens Richard een echt familiebedrijf. “Dat zit ‘m in het sociale aspect. We willen niet het best renderende bedrijf zijn, we willen een gezond bedrijf zijn met oog op een goede toekomst. We zijn ervan overtuigd dat we alleen een goede toekomst hebben als de medewerkerstevredenheid hoog is. Dat betekent dat de bedrijfsvoering in balans moet zijn om rendement te draaien en te overleven in de markt. En daar heb je gemotiveerde, enthousiaste en betrokken medewerkers voor nodig.”
Investeren in de mens
Van den Brug creëert dat bij medewerkers door in de bedrijfsvoering rekening te houden met de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. “Investeren in de mens, noemen wij dat”, zegt Richard. “Naast het bieden van goede arbeidsomstandigheden, stimuleren wij al onze medewerkers zichzelf te blijven ontwikkelen, door middel van opleidingen en trainingen. Het is gewoon lastig om goede medewerkers te krijgen. Dus doe je je best om de bestaande mensen te houden door goeie omstandigheden te creëren. Hoe zou je zelf willen dat er met je om wordt gegaan? Daarnaast investeren we in de toekomst, in nieuwe aanwas. We bieden stageplaatsen en werk-leerplekken binnen verschillende afdelingen van Van den Brug.”
Generatie-impact
“Ondertussen zijn we ook bezig met de generatie-impact die gaat komen”. Richard doelt daarmee op de laatste jaren van het werkbare leven van de 55+ers, de ‘babyboomers’. “De veranderingen in de autobranche de laatste jaren zijn heel fors. Kijk naar de elektrische auto’s. Met name de 55+ers maken zich daar zorgen om: kan ik straks mijn werk nog wel doen? We merken dat als je tijdig met mensen in gesprek gaat over wat er op ons afkomt – wat verwachten wij, wat verwacht de fabrikant, welke werkzaamheden blijven gewoon bestaan, welke kansen levert dit op, enzovoort – dat mensen geruster worden. Waar eerst zorgen waren over het kunnen bijhouden van de ontwikkelingen, het eventueel moeten volgen van allerlei cursussen, zie je daarna een stuk oplichting en geruststelling. En deze gespreken voeren we elk jaar weer met al deze medewerkers. Ook dat is investeren in je mensen. Mensen duidelijkheid geven.”
Toekomst
Vanaf volgend jaar staan de elektrische auto’s in de showrooms van de autodealer. “Dat is de komende jaren interessant. Maar ik denk niet dat full-elektrisch de toekomst is. Alle andere alternatieven worden ook doorontwikkeld en over een aantal jaar is een ander alternatief misschien het beste, zoals hybride of waterstof.” Maar heel snel zal het allemaal niet gaan, verwacht Richard: “Nederland is al één van de voorlopers op dat gebied. Bovendien is de klant best afwachtend en onze overheid niet heel betrouwbaar met hun fiscale regeltjes. Dus het is moeilijk inschatten hoe de markt er over vijf jaar uitziet. Nederland heeft nog maar 28 VW-dealers en met elkaar kunnen we klankborden over hoe we de komende jaren zien”. Maar volgens Richard zijn het niet alleen de eigen collega-dealers waarmee geklankbord wordt en kennis uitgewisseld.
Verrassend
“Sappé is daar bijvoorbeeld heel vooruitstrevend mee bezig. Hun klantevent, waarin je natuurlijk verwacht dat een bedrijf zichzelf presenteert, kreeg een andere insteek doordat ze ook een externe spreker uitgenodigd hadden. Een man uit een hele andere branche die zijn visie gaf over marketing, dat vond ik heel verrassend”. De samenwerking tussen Sappé en Van den Brug is wederzijds. Van den Brug levert bedrijfsauto’s en personenwagens aan Sappé. “Het is niet zo dat we handel met handel hoeven te verrekenen hoor, helemaal niet. Maar ik vind wel dat je elkaar een kans moet geven. En dan laat zo’n relatiedag met een externe spreker zien dat het meer is dan alleen handel wat je met elkaar hebt. Elkaar meenemen naar voetbal, dat zijn we inmiddels wel een keer gewend”, lacht Richard.